hover animation preload

Apa yang depa nak daripada Mahasiswa al-Azhar???
by Ibnu Zainal Asmawi in


Karnival Kerjaya dan ucapan PM telah berlalu... Namun dalam fikiran saya masih terbuku seribu tanda tanya. ????????? Apakah motif program santai sebegini dibuat. Emmmm, nak habiskan duit ke? atau nak menunjuk-nunjuk? Saya nak kongsi dengan kalian yang sudi membaca.
Hari Pertama.

Hadirnya saya pada hari pertama di Dewan CICC yang serba mewah bersama teman-teman yang lain kerana menghormati pimpinan tanah air No 1 yang hadir di Mesir. Sebelum majlis bermula, saya lihat ramai AJK dari kalangan manusia yang tak pernah saya lihat sebelum ni. Semua dok buat kalut semacam je. Mungkin nak jaga sungguh majlis Pimpinan no 1 ni. Tak mahu lihat cacat cela yang akan berlaku kot. Harap-harap x hipokrit la. Saya tengok semasa majlis belangsung, teman-teman yang bertali leher dan berkot semua dok tidur, semua kepala sama lentok ke sebelah kiri. Mungkin letih kot. Saya bersangka baik je..

Setelah selesai Majlis Ucapan PM, semua pakat keluar dan lepak di luar dewan dan tak ada hala tujuan. Ada yang tangkap gambar, bersembang, balik rumah, merokok dan lain-lain. Memang AJK tak kuasai program langsung. Saya pun naik hangin sebab maklumat diberi "Selepas ini akan solat bersama". So.. saya dan teman yang lain pun cari tempat solat. Signboard ada tulis hala ke surau, tapi AJK halang untuk masuk ke dalam. Mungkin nak jaga VIP yang ada di dalam. Orang nak solat pun di asing-asingkan, Meh la solat sekali. Memang pelik hangpa ni. Bila saya selesai solat zohor setelah merempuh masuk ke tempat yang dilarang. Tak ada apa-apa pun yang bermasalah, Orang bawahan je nak sangat jaga VIP. kononya la.ishh...Sepatutnya bagi la pelajar beramah mesra bersama VIP. Baru mesra rakyat namanya.

Time melawat pameran, baru saya tahu yang program ni bawah Kelab UMNO Luar Negara. Emmm.. Awat tak cakap awal-awal? Boleh saya pakai baju UMNO je. Tapi saya buat muka penuh selamber kerana ingin melihat kerenah dan telatah mahasiswa/wi yang diperalatkan. Ada yang ambil borang kerjaya, mengutip pamplet, membolot beg, pen dan lain-lain. Tak kurang juga yang ambil dan isi borang Kelab UMNO. Mungkin berlakon kot...


Saya melihat di pameran yang berlansung amat memalukan dan merunsingkan. Laki dan perempuan boleh melaga-laga bahu ketika berselisih, bersentuhan ketika merebut cenderahati, bahan-bahan dan sebagainya, Bersembang dengan rancak terutama ahli kelab nadi UMNO la... Ini realiti yang saya dapat tengok sendiri. Baguslah... Ini yang dinamakan open minded, sentiasa terbuka dan tidak jumud. Ketika makan tengahari pun sama, Ambil makanan pun berebut-rebut antara laki dan perempuan. AJK tak ada ke? Kalau betul nak jaga suasana Islam. Buat la untuk lawatan pameran berkala, antara laki dan perempuan secara berasingan. Baru bersistematik dan Islamic.. Agak boring program ni, saya balik rumah je...


Persoalan yang saya nak timbulkan... Mengapa peluang pekerjaan banyak di buka di Mesir? Sedangkan ramai yang menganggur di Malaysia. Tak kurang yang kena buang pekerjaan. Apa yang hebatnya mahasiswa Islam di Mesir? Yang peliknya...Tawaran syarikat tak banyak pun. contoh sebagai translate bahasa arab sebab thakhasus bahasa arab di sini. Tapi, bila temuduga kena cakap bahasa inggeris. Pelik kan?

Hari Kedua

Hari kedua saya tak datang...Sebab saya dah meluat. Namun ada kawan saya yang pergi ke sana. Ternyata kain rentang dok bubuh logo Kelab Umno Luar Negara. Bagus la tu...Menteri yang datang sepatutnya atas tiket wakil kerajaan Malaysia, bukan wakil UMNO. Mereka halang mahasiswa berpolitik tapi depa yang khianati ketetapan yang dibuat. Ingat kita budak-budak ke? Nanti pakat tubuh KelaB PAS. Baru nak terangkat sikit kot...

Hari Ketiga

Majlis di ARMA bersama Jamal Abdillah, ceramah tentang dadah. Saya pun minat gak dengan konsert ni masa nakal-nakal dulu. Sekarang boleh tahan la jugak. Namun kedatangan saya ingin melihat gelagat mahsiswa Islam di sini. Firstly Jamal dan Pengarah Pengasih berceramah tentang dadah. Saya rasa kalau panggil jamal dan Ketua Polis Negara pun bagus jugak..hehhe. Baru kena cara, sebab polis orang yang bertanggungjawab atasi masalah dadah. Biar la...dah lepas. Saya tengok orang tak la ramai sangat. Akhawat pun tak ramai. Tak tau la kot ada yang pulun jugak bersorak. Di ARMA ni saya terasa hangin satu badan dan malu bangat. Ketika Jamal panggil untuk menyanyi bersamanya. Orang di dalam dewan jadi kelam kabut, ramai yang bangun dan nak naik ke pentas. Dua orang yang mendahului daripada yang lain yang dijemput ke atas pentas. Ingatke sape!!! Bakal ulama'rupanya dan sape entah sorang lagi...??? Ini yang depa nak...Mahasiswa Islam boleh terima apa yang depa ajak. Seumpama ulama' yang mengikut punggung umara'.

kisah lagi, bila Jamal selesai menyanyi dengan sorakan dari penonton yang memeransangkan, tetamu VIP mula berangkat ke dewan makan. Anak dara mana pun saya tak tahu yang pulun berkepit nakk bergambar dengan Jamal. Saya bukan cemburu tapi malu la sifat diaorang tu. Ikhwah tu saya tak kisah sampai nak cium tangan sekalipun. Ada Mak Datin mana entah yang 2, 3 orang yang free hair (tak pakai tudung) diiringi oleh Pengerusi Islam Hadhari dan kuncu-kuncunya. Bila sesi photografi, pengerusi Islam Hadhari pun join sekali. Aku tengok macam tak ada masalah berlaga bahu, berkepit dengan Mak datin tu. sedangkan depa dok mengaji dan tahu hukum hakam. Ini yang saya lihat di depan mata. Saya perli gak si Pengerusi Islam Hadhari tu...nasib tak penumbuk je...

Dalam kelalutan orang dok keluar dewan, ada wartawan RTM, kalau tak salah saya yang nak temuramah mahasiswa Islam Mesir..Mula-mula kawan saya kena temuramah...Dia test dulu. Bila dia tanya kawan saya pandangan tentang perhimpunan BERSIH. So kawan saya cakap no komen, terus kena reject. Last-last dua orang nadi umno kena temuramah. Memang lingkup la. Dah la rambut ber colour putih. Memang cantik imej Mahasiswa Islam Mesir yang depa bawa.

Saya lalui semua ini penuh dukacita dengan sikap pimpinan kerajaan Malaysia, sahabat dari kelab UMNO dan Islam Hadhari. Mengapa acuan yang buruk di bawa di sini? Sepatutnya korang la sebagai pembimbing dan petunjuk kepada orang yang jahil.

Firman Allah S.W.T
Hai orang-orang yang beriman, apakah sebabnya bila dikatakan kepadamu "Berangkatlah(untuk berperang) pada jalan Allah" kamu merasa berat dan ingin tinggal di tempatmu? Adakah kamu puas dengan kehidupan di dunia sebagai ganti kehidupan di akhirat? Padahal kenikmatan hidup di dunia ini(dibandingkan dengan kehidupan) di akhirat hanyalah sedikit. (At-Taubah 38)

Sesungguhnya habuan Allah di Akhirat amat diidam-idamkan. Janganlah hanya memikirkan habuan di dunia sahaja. Mereka yang redha dan benarkan maksiat berleluasa adalah hanya memikirkan kepentingan duniawi dan kepentingan diri sahaja. Ingatkan diri saya, mereka dan kita semua tentang kehidupan akhirat yang hakiki...Wassalam

0 comments:

Post a Comment