hover animation preload

Perak penentu masa depan Pakatan Rakyat
by Ibnu Zainal Asmawi in



Pimpinan yang perlu dicontohi...MB pun makan nasi bungkus. Kita nak makan besar pulak..

Harakah -

Seluruh pemerhati politik semestinya teruja dengan kemunculan Pakatan Rakyat (Pakatan) sebagai gabungan parti-parti alternatif kepada Barisan Nasional (BN). -->-->
Pakatan Rakyat ini ditubuhkan setelah parti-parti pembangkang menerajui lima buah negeri di Semenanjung Malaysia. Kelima-lima negeri itu mempunyai ciri-ciri yang tersendiri, iaitu daripada sebuah negeri Melayu seperti Kelantan sehinggalah sebuah negeri yang dikuasi oleh kaum Cina seperti Pulau Pinang.


Dari segi kacamata pembangunan pula, parti-parti pembangkang menguasai negeri yang mempunyai antara teramai golongan miskin tegar sehinggalah sebuah negeri yang paling maju seperti Selangor.

Kemunculan Pakatan ini sudah pasti tidak boleh disamakan dengan beberapa gabungan parti pembangkang yang pernah wujud sebelum ini seperti Angkatan Perpaduan Ummah (APU), Gagasan Rakyat dan Barisan Alternatif (BA).

Kesemua gabungan tersebut diwujudkan sebelum kemenangan dicapai khususnya sebagai satu usaha bagi menghadapi Barisan Nasional (BN) dalam pilihanraya umum. Manakala penubuhan Pakatan pula adalah dilakukan selepas parti-parti pembangkang menerajui beberapa buah negeri dan menguasi lebih satu pertiga kerusi Parlimen. Oleh sebab itu, kelainan situasi ini sudah tentu memberi perbezaan yang besar kepada Pakatan berbanding gabungan parti-parti pembangkang diwujudkan sebelum ini. Paling tidakpun Pakatan tidak boleh disebut gabungan parti-parti pembangkang, kerana parti-parti yang menganggotainya telah menjadi kerajaan sama ada secara tunggal atau secara bersama di lima buah negeri.

Tokoh-tokoh yang ada dalam parti tersebut bukan lagi sekadar menjadi Ketua Pembangkang tetapi juga telah menjadi Menteri Besar atau Ketua Menteri. Malah parti-parti yang menganggotai Pakatan ini dikhabarkan sedang menuntut satu kerusi Speaker di Dewan Rakyat.
Maka kewujudan Pakatan kali ini sudah pasti memberi saingan yang sebenar kepada BN, di atas pentas yang agak sama rata. Sekiranya Pakatan berjaya mentadbir lima buah negeri itu dengan sebaiknya, tidak mustahil BN akan tumbang dalam PRU yang akan datang.

Antara kelima-lima negeri yang diterajui oleh Pakatan, negeri Peraklah merupakan negeri yang paling signifikan. Dengan pengertian mudah, sekiranya Pakatan berjaya mentadbir Perak dengan sebaik mungkin, maka tiada lagi alasan untuk tidak memberikan kepercayaan kepada Pakatan untuk memerintah negara pada masa akan datang. Pakar ekonomi Dr Jomo pernah menyebut semasa era reformasi bermula 1998, antara faktor yang menyebabkan BN sentiasa menang ialah tiada satu gabungan alternatif yang diyakini rakyat untuk memerintah negara.


Sememangnya rakyat khususnya golongan pertengahan menyedari kebobrokan dan kepincangan BN dalam mentadbir negara, tetapi apakah pilihan yang ada pada mereka untuk menggantikan BN ini.


Rakyat tidak mungkin boleh memperjudikan masa depan mereka untuk memberikan amanah kepada parti-parti pembangkang ketika itu. Kebimbangan berlakunya kemusnahan negara oleh parti-parti yang tiada pengalaman memerintah berbanding kepincangan pentadbiran BN, maka rakyat memilih jalan selamat untuk mengekalkan BN.


Selama mana wujudnya krisis keyakinan terhadap parti-parti selain BN untuk memerintah negara, maka selagi itulah BN akan terus berkuasa. Sebenarnya rakyat khususnya golongan pertengahan bukannya tidak sedar dengan seribu satu kepincangan dan skandal yang dilakukan oleh BN, namun apakah lagi pilihan yang mereka ada untuk diberikan kepercayaan menerajui negara.

Kemunculan Pakatan sudah pasti ditunggu-tunggu oleh rakyat. Yang paling ditunggu-tunggu ialah natijah pentadbiran Pakatan di Perak. Selalunya kemenangan tipis seumpama di Perak ini akan mencetuskan ketidakstabilan politik. Dalam sejarah negara, situasi politik seperti di Perak ini selalunya tidak kekal lama hatta yang menerajuinya BN sendiri.
Menyedari hakikat tersebut, sekiranya Pakatan berjaya menunjukkan penguasaan politik yang baik seterusnya melaksanakan agenda pembangunan untuk rakyat di Perak, maka diyakini Pakatan akan berupaya menumbangkan BN pada PRU akan datang.


Pakatan di Perak mempunyai cabaran yang terbesar pada kali ini, dan secara fokusnya Ir. Nizar Jamaluddin sedang menjadi perhatian seluruh rakyat Malaysia. - telaahpolitik.blogspot.com

0 comments:

Post a Comment